Dag 3 Muscat mystic. - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Hans en Mia Worp - WaarBenJij.nu Dag 3 Muscat mystic. - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Hans en Mia Worp - WaarBenJij.nu

Dag 3 Muscat mystic.

Blijf op de hoogte en volg Hans en Mia

03 Maart 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

vandaag Muscat gezien.
Eerste bezoek aan de Grote Moskee. Enorm groot, met uiteraard aparte bid ruimte voor vrouwen en mannen. Voordat je het moskee terrein gaat betreden wordt de groep gesplitst in vrouwen links en mannen rechts. Dan mogen vrouwen eerst door de poort het terrein op nadat gecontroleerd is of de kleding correct is. 1 vrouw is terug gestuurd. Dan gaan we over het prachtig aangelegde en onderhouden terrein met bomen, bloemen en gras naar de gebouwen. Aan 1 zijde zijn de wc ’s en was ruimtes. Daar kunnen de gelovigen zich ritueel reinigen, dat is handen voeten en gezicht. Voordat wij het gebouw betreden moeten de schoenen uit. In een moskee mag geen schoeisel gedragen worden. De eerste ruimte is de bid ruimte voor vrouwen, van de mannenruimte gescheiden door enorme deuren. Daarin is een klein venster gemaakt waardoor de vrouwen met moeite net de immaan kunnen zien. Hier kunnen veel vrouwen bidden. Dan komt de enorme grote pompeuze ruimte voor de mannen. Hier ligt 1 tapijt wat de hele vloer bedekt van 400 vierkante meter. Hier hebben heel veel mensen gedurende 2 jaar aan gewerkt en past precies in de ruimte inclusief de uitsparingen voor de kolommen en nissen. Het is het op 1 na grootste tapijt ter wereld. In deze ruimte hangen een aantal grote swarofsky kroonluchters, de grootste ook op 1 na de grootste ter wereld weegt 8 ton. Daar waar het publiek mag lopen is het bid tapijt afgedekt met een gewoon tapijt.
Vervolgens zijn we naar een souck (markt) gegaan om inkopen te doen. Maar daar hadden we maar een half uur de tijd voor. Daar hebben we een paar sjaals gekocht op de voor ons specifike manier van afdingen.
Nog even een museum bezocht om de geschiedenis en vestingen te zien.
Daarna het paleis van buiten gezien.
De koning heeft 7 paleizen verdeeld over het land. Hij mengt zich regelmatig onder het volk om te horen wat de ideen zijn en speelt daarop in. Alle Omani (eigen bevolking van Oman) hebben het recht op een terrein voor woning van 100 x 100 meter en een auto. Om een woning te bouwen kun je geld lenen. Terug betalen zonder rente en een looptijd wat je zelf uitkomt. Als de koning in een goede bui is kan dat zelfs soms kwijt gescholden worden. Al deze rechten zijn niet voor gast arbeiders. Die mogen alleen werken maar niemand betaalt belasting.
We moeten om 14.00 weer terug zijn op de boot voor vertrek naar Khasab in Oman.

• 03 Maart 2014 - 17:23

Leidy:

Mooi verslag. Kijk uit naar foto's.Gr. Leid en Dick

• 03 Maart 2014 - 19:22

Nelly G:

Wouw. Indrukwekkend lijkt mij. En vast heerlijke geuren van alle kruiden en specerijen op de markt. Kijk weer uit naar het verhaal van morgen!

• 03 Maart 2014 - 19:25

Nelly G:

Oeps. Wouw is een dorpje in Noord Brabant. Ik bedoelde natuurlijk: Wauw!
    (Tiepvoudje)

• 04 Maart 2014 - 08:58

Corry:

hoi Maria en Hans leuk om weer te kunnen lezen wat jullie allemaal meemaken
    ben benieuwd naar het volgende bericht. hoe is het schip ? mooie hut? gr. corry